dimecres, 25 de març del 2009

3.1. El món de l’àvia

1. A Ramona, adéu hi apareixen una sèrie d’esdeveniments històrics importants del segle XX que envolten la vida de cada protagonista. Completeu les dades que falten en la informació següent:
Mundeta àvia:Guerra de les Colònies (1898)Setmana Tràgica (1909)Primera Guerra Mundial (1914)Mundeta mare:....................................................... (1931)Fets d’Octubre (1934)....................................................... (19......-19......)
Mundeta filla:Revoltes universitàries (dècada dels 60) en contra del règim franquistaCaputxinada (1966)

2. Busqueu la informació que us calgui sobre la Primera Guerra Mundial per respondre aquestes preguntes:
· Quins països s’hi van veure implicats? França, Rusia,Inglaterra, i per en un altre bandol Italia,Austria, Alemanyia, Turquia
· Què va desencadenar la guerra? L'assessinat del Archiduc d'Austria que era l'hereu de austro- hungarés.
· Quins personatges hi van intervenir? Per part de Russia el Sar, per part de Alemanya l''emperador Guillem II i per part de França el general tetain.
· Com es va resoldre la guerra? Es va resoldre amb el tractat de Westfalia.


3. Llegiu aquest fragment de Ramona, adéu i expliqueu de quina manera les conseqüències de la Primera Guerra Mundial afectaven el personatge de l’àvia:

6 de desembre de 1918.
Darrerament hem passat molts disgustos. I la vida se li escola pels ulls. Durant la vaga general se n’anà a l’aigua el negoci de la construcció; la gent ja no se’n fia, dels prestadors particulars. Tot s’ha de fer en companyies, en societats. Amb la guerra, ningú no li demanava crèdits i ell no dissimulava la seva antipatia per Anglaterra. El comerç amb els aliats, deia, no ens pot afavorir gens. A mi, tant me feia que guanyés Anglaterra, França, Alemanya o l’emperador de l’Argentina. Però vaig haver d’empenyorar les joies de casada i no les he vistes més. I em fan llàstima, els meus robins, vermells com la sang. (p. 154)

A l'avia li dóna igual qui guanya la guerra, el que li preocupa a ella són els seus diners i les seves joies.

4. Seguint el model de l’àvia, escriviu una pàgina de diari explicant un fet important de la vostra vida.

12 de septembre de 2001

Me'n recordo encara d'ahir, del atemptat dels Estats Units a causa d'uns terroristes islamistes en el qual havien mort moltíssimes persones inocents i l'enderrocament de les torres gemeles a causa de l'enfrontament de diversos avions cap a elles. Aquest fet ha conmocionat a gran part del planeta. Tothom ha vist les imatges des de el primer impacte fins a la informació que ens a donat de les persones quan trucaven als seus familiars. Tenia poca noció del que significaven les torres en aquell moment, pero el que si que s'havia era el dolor que patia la gent perquè em feia molta angunia lo succeït.

3.2. El món de la mare

1. Busqueu la informació que us calgui sobre la Guerra Civil espanyola (1936-1939) per respondre aquestes preguntes:

a) Qui va desencadenar el conflicte? L'aixecament militar del general Francisco Franco i també dels gnerelas Molas i San Jurjo volien fer un cop d'estat contra la República
b) Quines van ser-ne les causes? Es van aixecar contra les mesures progressistas del govern republicà.
c) Quins personatges hi van intervenir? President de la Republica, Azaña, Indalecio Prieto, Largo Caballero i Juan Negrin. En el bàndol militar estaba Francisco Franco, Antonio Primo de Ribera, i per part dels eclesiàstics el cardenal Segura.
d) Com es va resoldre el conflicte? Va acabar amb la victória de Francisco Franco que va poosar una dictadura que va durar 40 anys.

2. Llegiu aquest fragment de Ramona, adéu i expliqueu quina informació té dels fets que viu de la Guerra Civil la mare:

I ell em va preguntar que què en pensàvem, dels anarquistes, i jo em vaig tornar vermella com un grapat de cireres i li vaig dir que la meva mare sempre havia sentit una secreta simpatia per vostès, perquè creu que en realitat són uns romàntics i uns idealistes i diu que no és dolent això de voler canviar una mica el món, que només li feia ràbia tot el que passava amb la religió. I ell, però tu què en penses, i jo, que hi ha coses d’aquesta guerra que no les acabo d’entendre, que em semblen molt embolicades. I em vaig adonar que era la primera vegada que parlava una estona així de llarga amb un home com aquell i li ho vaig dir, i també que me’ls imaginava més satànics, més diabòlics.[...] No entenia la seva curiositat, la incisió a preguntar-me coses de la meva vida, coses banals i intranscendents. Vaig pensar que què n’havia de fer. Que la meva història era curta i ensopida al costat de la seva, plena de lluites, de vagues, de soroll i d’aventures. [...] Que jo no em distingia gaire de les nostres amistats, que tot sempre acabava i començava de la mateixa manera. Tret de l’estiu del trenta-quatre, d’aquella tardor en què. (p. 162-163)

Queda bastant al marge de la guerra, perquè nomès sap fets de la guerra que li diuen les altres persones que opinen. Les seves amistats pensa que opinen igual que ella, tot era monotonia. La seva vida la veu gris, trista...

3.3. El món de la filla

1. Busqueu la informació que us calgui sobre la Caputxinada (revoltes d’estudiants a Barcelona durant els anys seixanta) per respondre aquestes preguntes:

a) Què pretenien els estudiants? Pretenien democratitzar la universitat que es reconeguès el dret a organitzar-se en sindicats i també, a partir de la democratització de la universitat, voilien democratitzar la societat i el país.
b) Com es van revoltar? Fent vagues, assambles...
c) Quin és l’acte més significatiu d’aquesta revolta? Els estudiants es van tancar en el convent amb els caputxins de Sarrià.
d) Com es va acabar? La policia va encerclar el convent, els hi van fer un setge i a la sortida dels estudiants els van sancionar.